Bloggbanner_1000x400_COLOR

18 February 2016

Style

Kuva otettu 16.12.2014 klo 18.25 #3Jag kan inte säga tillräckligt att 'bry om dej själv bara'' speciellt när det kommer till någonting så dumt som hur någon klär sig eller hurdant hår/smink de har, hurdan musik de lyssnar på, eller överhuvudtaget någonting alls. I min kompiskrets är jag den som troligen har minst gemensamt med de andra gällande stil och musik. Vi är alla mer eller mindre olika men det har aldrig varit ett problem för att vi accepterar varandra och våra olikheter utan att döma. Men så är det tyvärr inte alltid med främlingar.

I cannot say enough that 'mind you own business', especially when it comes to something as stupid as how someone dresses or does their hair/makeup or what kind of music people listen to, just anything. In my closest group of friends I'm probably the one who has the least in common with anyone when it comes to music or fashion. We're all really different but that's not a problem because we accept each other and listen to each others opinions without judging. But then again, that's not the deal with strangers.
19
Varför skulle du gå upp till en främling och säga till dem hur dumma de ser ut och döma deras hårfärg eller någonting liknande? Nu funderar du säkert att 'det skulle jag aldrig?'. Noh, det hände mig en gång. Jag hade just kommit tillbaka till Finland för mitt jullov och gick runtomkring i stan, när en man ''viskade'' någonting jätte onödigt om mitt, då, pinka hår och piercingar..? Liksom varför? Jag kollade bara honom rakt i ögonen och gick bort. Jag ville säga någonting, eftersom han mumlade någonting om jobb och hur jag aldrig kommer få något jobb eftersom hur jag såg ut, men sedan är jag glad att jag inte gjorde nånting eftersom jag tillsist bara skrattade det bort eftersom just då höll jag på och gjorde två jobb, och båda involverade kunder och människor.

Why would you go up to a stranger and tell them they look ridiculous or judge their hair colour? You're probably thinking well 'I wouldn't'? That's actually happened to me once. I'd just gotten back to Finland for christmas holidays and I was just minding my own business walking in town, when a man ''whispered'' something really offensive about my, then, pink hair and piercings.. Just WHY? I basically just looked him in the eyes and walked away, I wanted to say something, he was mumbling about work and not getting work by looking like I did,  but then again I'm so glad I didn't because I ended up just laughing it off since at the time I was doing two jobs, both involving people and customers. 
Untitled
På sommaren gjorde jag också två jobb (fastän jag hade blått hår, galet va?)och ingen kundre bry sig mindre, det ända kommentarerna jag fick om det var hur 'roligt' eller 'gulligt' mitt hår var, och de kom från äldre kunder som sade det så gulligt de kunde.

In the summer I also had two jobs (even though I had blue hair at the time, crazy right?) and no one minded, I got some comments about how 'funny' or 'cute' my hair looked, but in the nicest way the older customers could.
DSC_0644
Jag kommer bara aldrig förstå varför människor måste bry så onödigt mycket om hur andra människor ser ut, jag menar, javisst, kanske dendär pinkhåriga tjejen inte är det första du vill att dina kunder ska se nä de kommer in till din butik, men vi lever år 2016 redan. Kom igen.

I will just never understand why people have to care so damn much about other people's appearances, I mean I get it if you don't want a pink haired & pierced girl to be the first thing customers see when walking in to your shop, but come on, it's 2016 already. Get over yourselves.


-Jasmine

No comments: