Bloggbanner_1000x400_COLOR

1 February 2016

How I Cover My Acne - Step by Step

1
Har fått mycke komplimanger på senaste tiden hur jag lyckats täcka min akne så bra med make up, efter att man haft akne i över 3 år, lär man sig nog med tiden kan jag säga. Här är steg för steg hur jag lyckas täcka det värsta. Jag försöker inte säga att jag är bra på make up, jag vet hälften av tiden inte ens vad jag gör, men jag vet att det finns många som har problem med acne och oren hud vilka dethär kanske kan till och med hjälpa lite.

Lately I've gotten weirdly lots of comments about how well I cover my acne with make up, but let me tell you; after you've had acne for over 3 years, you will learn to do it. Here's step by step how I manage to cover the worst of it. By no way am I trying to say I'm good at make up, half of the time I have no idea what I'm doing, but I know there are lots of people with acne and are probably having some trouble covering it up, so hopefully this could at least give you some tips.
2
Viktigaste först: Tvätta ditt ansikte, det gör tillräckligt illa för huden att ha make up på redan, så det minsta man kan göra är att rengöra ordentligt innan. Jag har länge använt ansikts rengöringsmedel köpt från Apteket men nu har jag neutrogenas - *insert name here* och jag tycker den funkar exakt lika bra. Som fuktighetskräm använder jag ännu min gamla favorit av Dove, som jag köpt från en vanlig matbutik bara.

First things first; Wash your face, that's the least you can do for covering it up with lots of make up. I've only used a face wash I bought in a drug store but now I have one from neutrogena and I think is works just as good. As moisturizer I use my good old favourite from Dove, which I just bought from a foodshop.
3
Sedan tar jag mina två foundations av Rimmel och blandar typ lika mycke av båda på min hand, jag gör det eftersom ena är för ljus och andra för mörk, sedan tar jag med min rena real technique borste och applicerar det över hela ansiktet och ner till halsen.

Then I take both of my foundations from Rimmel and blend them together on my hand, I do this because one is too light and the other one is wayyy to dark again, then I just blend it all over my face and down to my neck using my real technique brush.
4
5
Sedan till mitt favorit skede; concealer. Jag har en super bra concealer jag köpt från MAC, tror jag har tredje på gång just nu. Först bara målar jag rakt på värsta orenheterna med min (söndriga) concealer borste och efter det blandar jag det in med en beauty blender.

Then on to my favourite step; concealer. I have a really good concealer I bought from MAC, I think I just bought my third one. First I just 'paint' it straight on my blemishes and under my eyes with my (broken) concealer brush and then I take my beauty blender an blend it all out.
6
7
8
Det här är varför jag gillar concealer så mycket! Man verkligen ser en skillnad efteråt och det gömmer orenheter på ett så mycket bättre sätt än om jag bara använde foundation. 

This is exactly why concealer is my favourite thing ever! You really do see a difference afterwards and it hides the blemishes so well compared to just the foundation. 
9
Ännu för att det ska hållas lite bättre på plats, pudrar jag hela min ansikte och ännu efter jag blivit klar med ögonen sprutar jag mitt Finishing spray av Urban Decay.

And lastly, to really make it stay the whole day, I put some powder all over my face and after I'm finished doing my eyes, I spray my favourite Finishing Spray by Urban Decay.




-Jasmine

1 comment:

Anonymous said...

Super bra inlägg!