Bloggbanner_1000x400_COLOR

5 February 2015

Runebergsdagen

Untitled
Mitt redigerade recept haha
175g mjukt smör                            
1 och en halv dl socker                  
2 ägg                                            
1dl krossade mandlar                        
2 och en halv deciliter mjöl        
1 tsk bakpulver                                  
1dl mjölk                                          

vatten + puder socker                      
hallonsylt                                          

Blanda först smöret med sockret tills det är pösigt, blanda sedan äggen i en för en. Blanda torra ingredienserna och blanda de i smeten lite på gången. Blanda ännu mjölken i och dela degen jämt i tex muffinsformar (ca 6 st) och sätt i ugnen på 200 grader runt 15-20min.
Blanda pudersocker med lite lite vatten och gör en cirkel av det på tårtan och en click hallonsylt.

Om jag nu skulle vara i Finland skulle jag inte bry mig ens lite om den här dagen, men bara för att jag spenderat senaste 8 månaderna här i England betyder Runebergs dagen mycket mera i år. Klart jag måste låta min familj här smaka på ''traditionella'' tårtor, vilket dom verkligen inte blev.. Det är en mardröm att försöka hitta ingredienser till finska bakelser eller maträtter har jag märkt under senaste tiden (pepparkakor och den jävla kardemumman) såå fick bli lite kreativ med tex mandel mjölen haha, blandade bara krossad mandel med mjöl och det slutade helt okej.. Dom blev ju typ kritvita men helt okej smakar de no, fast inte den traditionella smaken (men det vet ju inte min engelska familj haha).

ENG // First of all, I won't bother writing the recipe in english because why would anyone else than finnish people want to make these haha. So today Finland is ''celebrating'' our national poet Runeberg and I can honestly say if i would be in Finland right now I couldn't care less about this day but being a proud finn in England, of course i have to make the traditional pastry of this day for my host family. It was a nightmare going around in waitrose trying to find the ingredients and at some point i just gave up and did some changes to the recipe. It turned out.. okay, not so traditional but my host family won't know that haha.


-Jasmine

No comments: